Snímek obrazovky 2021-10-07 v 8.16.37

Kompresor pro stavební a zemědělské firmy: jaký si pořídit?

 Zohledněné parametry při výběru kompresoru pro použití ve stavebnictví a zemědělství jsou lehce odlišné, než tomu bývá třeba při nákupu kompresoru do dílny či průmyslového provozu. Čím to je? Proč je například pístový kompresor s elektromotorem, který používáte pro stříkání barev nebo čištění ploch při některých stavebních pracích téměř nepoužitelný? Důvody jsou poměrně jednoduché, ač se to na první pohled nemusí tak zdát. V tomto článku vás s nimi seznámíme a pomůžeme vybrat ten správný kompresor.

Dostupnost elektřiny jako kámen úrazu ve stavebnictví a zemědělství

Stacionární kompresory, ale i malé mobilní kompresory v dílně mají život zjednodušený tím, že se všude kolem nich nacházejí elektrické přípojky. Zkrátka o napájení ze sítě nemají nouzi a díky tomu jsou neustále připraveny spínat a produkovat potřebné množství stlačeného vzduchu. S kompresorem někde na započaté stavbě nebo v odlehlé části zemědělského objektu takovou jistotu nemáte. Spoléhat se na elektrickou síť někde poblíž a neustále mít připravené prodlužovací kabely není zrovna pohodlné. Proto jsou kompresory určené pro tyto aplikace konstruovány poměrně odlišně, než běžné pístové kompresory s elektromotorem. A to tak, že jsou zcela nezávislé na energetických zdrojích. Stavař či zemědělec díky nim získává naprostou svobodu v tom, kde zrovna kompresor hodlá využít.

Spalovací motor jako řešení

Vzduchové kompresory určené pro stavební práce a zemědělství benefitují především z nahrazení spalovacího motoru namísto elektromotoru. Běžně se používají jak benzínové tak dieselové motory o velice rozličných výkonech. Není problém si vybrat i takový kompresor, který bude zároveň sloužit jako vysoce kapacitní elektrocentrála. Řešení se spalovacím motorem je tak vhodné od malého živnostníka po velké podniky a družstva. Na trhu jsou vyloženě mobilní verze těchto kompresorů s typicky terénními koly, pevným madlem a stabilní základnou, ale i velké, stacionární kompresory s výstupním tlakem až 14 bar a vysoce kapacitním vzdušníkem. U obou verzí bývají kompresorové jednotky nejčastěji spojené s motory pomocí klínových řemenů a při prohledání osazení najdete i další dobře známé prvky, spojující všechny typy kompresorů. Výstupy na rychlospojky, olejoznak pro snadný odečet hladiny oleje, manometry pro odečet hodnoty výstupního tlaku a tlaku ve vzdušníku, ventilky pro odpouštění kondenzátu či regulátory tlaku.

A jaké jsou používány spalovací motory? Například výrobce Engine Air, který se na spalovací kompresory specializuje, používá motory Honda. Japonské motory jsou celkově, i u automobilů, zárukou vysoké kvality a výkonu, takže provozovatele kompresoru překvapí jedině v tom dobrém. Ani s hlučností to není špatné ve srovnání kompresoru s elektromotorem. Počítejte s hlukem okolo 75 – 77 db(A). A to jak u menších kompresorů s příkonem 3,5 kW, tak u velkých, stacionárních strojů s příkonem až kolem 10 kW.

Podle čeho vybrat?

Nejdůležitějším úkolem při výběru je ujasnit si, jaké nároky budou na kompresor kladeny a jak vysoké budou požadavky na odběr stlačeného vzduchu – jaké zařízení bude stroj pohánět. To vlastně není nikterak odlišné od výběru jiných typů kompresorů, třeba do hobby dílny. Základní benzínové a dieselové kompresory mají tlakové nádoby o malém objemu, např. 5 – 10 l a disponují sáním kolem 275 l/min. Pohodlně se s nimi manipuluje, ale výkonnější pneumatické nářadí by je přetěžovalo. Pokud vás na stavbě pracuje více a máte pomocné síly na manipulaci s větším strojem, rozhodně pořiďte kompresor s větší výkonovou rezervou. Lépe ho tak zároveň využijete jako v úvodu zmíněnou elektrocentrálu a větší zásoba vzduchu se pro případy nárazového odběru (např. když potřebují pracovat dva dělníci současně) vždy hodí.

Co stojí kompresory se spalovacím motorem?

Výhody a kvality benzínových a dieselových strojů jsou zohledněny i na ceně. Na peněženku náročnější je hlavně samotný spalovací motor. Na druhou stranu – za špičkové parametry se prostě platí. Když vedle sebe postavíte stejně výkonné stroje s elektromotorem a spalovacím motorem, může být verze s elektromotorem až o téměř jednu třetinu levnější. Pohybujeme se samozřejmě mezi značkovými stroji. Pro příklad velice oblíbený benzínový kompresor Engine Air EA5-3,5-100CP s příkonem motoru 3,5 kW a s tlakovou nádobou o objemu 100 litrů běžně stojí okolo 50 000 Kč. Za velké, stacionární stroje pro náročné mobilní aplikace pak zaplatíte klidně okolo 100 000 Kč. I to se však vzhledem k efektivitě práce dokáže časem vrátit.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /data/web/virtuals/138868/virtual/www/domains/stavbacz.cz/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Napsat komentář