Každý z nás touží po co nejdelší životnosti stroje, který si pořídíme. Dobrý nákup, co se vyplatil, těší všechny z nás, naopak častý servis a starosti vytváří závěry, jenž nás mohou před dalšími nákupy odradit – obvykle naprosto zbytečně. Častým viníkem za nesplněným očekáváním je vlastní (ne)přístup, a to platí u všech strojů, které vyžadují údržbu po určitých intervalech.
Šroubové i pístové kompresory mají za úkol spolehlivě a hospodárně dodávat stlačený vzduch pro malé dílny i velké průmyslové provozovny. Skvělou zprávou je, že kdo dbá na údržbu, je odměněn očekávanou dodávkou stlačeného vzduchu bez výpadků. Bohužel se můžeme často setkat, že v dílnách i halách obsluha či zaměstnanci neví, při svých ostatních povinnostech, kdy a jak se o kompresor starat.
Plán je základ!
Dodavatelé kompresorů se každému novému majiteli snaží s údržbou pomoci, díky plánu údržby uvedeném v dokumentaci. Uvádějí, jaké údržbářské práce se mají provést po určité době provozu nebo poté, co kompresor naběhal určitý počet motohodin. Co je motohodina? Jedna hodina práce motoru při jmenovitých otáčkách. Dražší stroje – především šroubové kompresory, bývají vybaveny pokročilou řídicí jednotkou, která veškeré intervaly hlídá.
Jak se starat o pístové kompresory
Údržba pístových kompresorů není nijak složitá a většinu úkonů zvládne opravdu každý zručnější člověk a kutil. Úkony se navíc po intervalech opakují, takže se stávají snazší a snazší. Jde především o výměnu oleje, čistotu sacího filtru, mazání a starání se o vypouštění kondenzátu z tlakové nádoby.
Jak se starat o šroubové kompresory
Údržba šroubových kompresorů se vzhledem k jejich koncepci a nastrojení částečně odlišuje. Velkou výhodou bývá jejich řízení přes řídící jednotky, které plán hlídají či dokáží problém zaznamenat a upozornit na něj. Z důvodu větší náročnosti se servis nebo oprava šroubového kompresoru svěřuje obvykle do rukou autorizovaného servisu. Tyto servisy mají 3 typy – A, B, C a jejich rozpis je dle času či odsloužených motohodin. Mezi operace, které se provádí patří podobné úkony jako u pístových kompresorů.
Důležité poznatky:
- zanesený sací filtr snižuje výkonnost kompresoru
- protržení sacího filtru může do kompresoru zanést nečistoty a poškodit ho
- když nelze filtr vyčistit, měníme jeho vložku
- olej kontrolujeme dle olejoznaku
- při výměně oleje musí být vzduchový kompresor bez tlaku (vypnutý)
- používáme pouze oleje určené výrobcem
- zpětné ventily mezi kompresorem a tlakovou nádobou se též mění
- pravidelná kontrola vzdušníku a vypouštění kondenzátu je základ
- s instalací inteligentního odpouštěče kondenzátu se nemusíte o nic starat
- chladič vyžaduje čistění také
- dobré utěsnění a dobrý stav ventilových desek je zásadní
Co ostatní zařízení sestavy?
Údržbou samotného kompresoru samozřejmě vše nekončí, práce není hotova – kompresorová soustava není jen o samotném stroji. Důležité je neopomíjet veškerá zařízení pro úpravu vzduchu – kondenzační sušičky, adsorpční sušičky, cyklónové odlučovače či sloupce s aktivním uhlím. Tyto mašiny je třeba od kondenzátu čistit, zajišťovat nové náplně a nové filtrační vložky. Výrobce vždy udává informace, kdy a co provést – stačí se řídit pokyny.
Neopomenout nesmíme též revize tlakových nádob, nejen z důvodu, že pro ně platí zvláštní bezpečnostní předpisy. Jakmile je někde tlak, může nás, nebo okolí ohrožovat na zdraví. Vzdušníky bývají opatřeny pasportem – jakýmsi „životopisem“ či servisní knihou, která stanovuje, kdy zkoušky provádět. Jde o revize, tlakové zkoušky, zkoušky těsnosti a další potřebné úkony, díky nimž může celá soustava vytvářející stlačený vzduch fungovat bez problémů dlouhou řadu let.