Snímek obrazovky 2020-03-10 v 11.24.06

Vlastníte vzduchový kompresor? Nezapomínejte na tyto rady pro správný provoz!

Každý z nás touží po co nejdelší životnosti stroje, který si pořídíme. Dobrý nákup, co se vyplatil, těší všechny z nás, naopak častý servis a starosti vytváří závěry, jenž nás mohou před dalšími nákupy odradit – obvykle naprosto zbytečně. Častým viníkem za nesplněným očekáváním je vlastní (ne)přístup, a to platí u všech strojů, které vyžadují údržbu po určitých intervalech.

Šroubové i pístové kompresory mají za úkol spolehlivě a hospodárně dodávat stlačený vzduch pro malé dílny i velké průmyslové provozovny. Skvělou zprávou je, že kdo dbá na údržbu, je odměněn očekávanou dodávkou stlačeného vzduchu bez výpadků. Bohužel se můžeme často setkat, že v dílnách i halách obsluha či zaměstnanci neví, při svých ostatních povinnostech, kdy a jak se o kompresor starat.

Plán je základ!

Dodavatelé kompresorů se každému novému majiteli snaží s údržbou pomoci, díky plánu údržby uvedeném v dokumentaci. Uvádějí, jaké údržbářské práce se mají provést po určité době provozu nebo poté, co kompresor naběhal určitý počet motohodin. Co je motohodina? Jedna hodina práce motoru při jmenovitých otáčkách. Dražší stroje – především šroubové kompresory, bývají vybaveny pokročilou řídicí jednotkou, která veškeré intervaly hlídá.

Jak se starat o pístové kompresory

Údržba pístových kompresorů není nijak složitá a většinu úkonů zvládne opravdu každý zručnější člověk a kutil. Úkony se navíc po intervalech opakují, takže se stávají snazší a snazší. Jde především o výměnu oleje, čistotu sacího filtru, mazání a starání se o vypouštění kondenzátu z tlakové nádoby.

Jak se starat o šroubové kompresory

Údržba šroubových kompresorů se vzhledem k jejich koncepci a nastrojení částečně odlišuje. Velkou výhodou bývá jejich řízení přes řídící jednotky, které plán hlídají či dokáží problém zaznamenat a upozornit na něj. Z důvodu větší náročnosti se servis nebo oprava šroubového kompresoru svěřuje obvykle do rukou autorizovaného servisu. Tyto servisy mají 3 typy – A, B, C a jejich rozpis je dle času či odsloužených motohodin. Mezi operace, které se provádí patří podobné úkony jako u pístových kompresorů.

Důležité poznatky:

  • zanesený sací filtr snižuje výkonnost kompresoru
  • protržení sacího filtru může do kompresoru zanést nečistoty a poškodit ho
  • když nelze filtr vyčistit, měníme jeho vložku
  • olej kontrolujeme dle olejoznaku
  • při výměně oleje musí být vzduchový kompresor bez tlaku (vypnutý)
  • používáme pouze oleje určené výrobcem
  • zpětné ventily mezi kompresorem a tlakovou nádobou se též mění
  • pravidelná kontrola vzdušníku a vypouštění kondenzátu je základ
  • s instalací inteligentního odpouštěče kondenzátu se nemusíte o nic starat
  • chladič vyžaduje čistění také
  • dobré utěsnění a dobrý stav ventilových desek je zásadní

Co ostatní zařízení sestavy?

Údržbou samotného kompresoru samozřejmě vše nekončí, práce není hotova – kompresorová soustava není jen o samotném stroji. Důležité je neopomíjet veškerá zařízení pro úpravu vzduchu – kondenzační sušičky, adsorpční sušičky, cyklónové odlučovače či sloupce s aktivním uhlím. Tyto mašiny je třeba od kondenzátu čistit, zajišťovat nové náplně a nové filtrační vložky. Výrobce vždy udává informace, kdy a co provést – stačí se řídit pokyny.

Neopomenout nesmíme též revize tlakových nádob, nejen z důvodu, že pro ně platí zvláštní bezpečnostní předpisy. Jakmile je někde tlak, může nás, nebo okolí ohrožovat na zdraví. Vzdušníky bývají opatřeny pasportem – jakýmsi „životopisem“ či servisní knihou, která stanovuje, kdy zkoušky provádět. Jde o revize, tlakové zkoušky, zkoušky těsnosti a další potřebné úkony, díky nimž může celá soustava vytvářející stlačený vzduch fungovat bez problémů dlouhou řadu let.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /data/web/virtuals/138868/virtual/www/domains/stavbacz.cz/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Napsat komentář